Företagstelefoni

Att telefonin fungerar och är enkel och smidig är viktigt för alla företag då den hjälper företaget att vårda befintliga kunder, men även att kontakta och knyta an till nya kunder. När man ska välja vem man vill ska sköta telefonin för sitt företag kan det vara lite av en djungel att ta sig igenom.

Det finns ofta ett hav av erbjudanden, abonnemang och tjänster att välja mellan, och hur vet man vad som är bra och vad som ska ingå i det fasta priset? När man har ett eget företag brukar man ha koll på att det finns en hel del att tänka på när det gäller både utgifter och inkomster. De senaste åren har varit en mycket prövande tid för egenföretagare och att det kan gå upp och ner som en berg- och dalbana är det många som har fått känna på.


Vad ska man tänka på?

När ni väljer operatör för telefoni till ert företag finns det lite saker att fundera på innan ni bestämmer er. En av de viktigare är vilket behov ni har som företag. Ni har kanske även en budget att förhålla er till och ett kostnadstak för telefonin. Vilka tjänster kan de olika operatörerna erbjuda, vart får ni mest för pengarna och vilka känner ni förtroende för?
Det kan vara bra att börja fundera kring om man vill ha en tjänst med bindningstid eller om ni vill ha ett obundet abonnemang. Det finns fördelar och nackdelar med båda, vilket vi beskriver längre ner. En annan sak att ta hänsyn till är om ni ringer till utlandet mycket eller om ni endast har telefonsamtal innanför Sveriges gränser.
Surfen ska man också titta på; hur mycket surf ingår och hur mycket surf behövs för att den inte ska ta slut och kosta extra pengar att utöka. Kan surfen styras utifrån behov och kan ni ändra den med kort varsel för att spara pengar?

Hur man väljer rätt surfmängd

Det kan vara lite knepigt att räkna ut hur mycket surf man behöver varje månad för att slippa onödiga kostnader. Många operatörer kan erbjuda en flexibel surfmängd just eftersom det vara svårt att veta när man tecknar sitt abonnemang hur mycket man behöver. Man brukar kunna välja ett abonnemang där man kan öka surfen om det finns behov för det.


Hur långt räcker täckningen?

Om man befinner sig i en storstad fungerar ofta de flesta operatörerna felfritt och täckningen är sällan ett problem. Kommer man däremot en bit utanför storstaden så kan man märka att det kan vara en ganska stor skillnad mellan de olika operatörerna. Så tänk efter vart ni befinner er och hitta en operatör som kan hantera täckningen där.



Om ditt företag ringer mycket till utlandet

Ringer företaget mycket till utlandet kan ni behöva en operatör som erbjuder utlandstjänster till ett bra pris. Det första man ska tänka på är att om det finns möjlighet att sköta utlands kontakterna via internettjänster(såsom WhatsApp eller Zoom för att nämna ett par). Dessa tjänster är helt gratis och kan vara ett alternativ för att slippa lägga till en kostnad för utlandssamtal.

Kontakta oss för mer information

Fyll i dina uppgifter i kontaktformuläret eller mejla till oss för en återkoppling.